mystery shopping

Er Mystery Shopping det du har brug for?

Rigtig mange har hørt om mystery shopping, og kender måske også lidt til hvad det indebærer. Det, mange dog ikke tænker over er at det er virksomhederne selv der hyrer mystery shoppere, for at styrke deres serviceniveau og dermed deres business.

Hvordan styrker mystery shopping din virksomhed?

Mange forskellige former for virksomheder hyrer mystery shoppere til at hjælpe dem med deres salg og service. Det kan være alt fra tøjbutikker, stormagasiner, supermarkeder og special butikker til skønhedsklinikker, spisesteder, autoværksteder og telekommunikations virksomheder. Fælles for dem alle er at det er service virksomheder. Altså steder hvor kunder køber en vare eller en service. Derfor er der netop i dette felt brug for at træne de ansattes service evner.

Mystery Shopping er altså en form for service, som virksomheder typisk køber for at ‘teste’ deres salgs ansatte i salg og service. De virksomheder som hyrer mystery shoppere, er ofte virksomheder som i forvejen bruger ressourcer på at træne og uddanne deres personale. En mystery shopping virksomhed, bliver så hyret til at ‘teste’ om personalet rent faktisk har taget ved lære. En mystery shopping virksomhed kan også hyres til at undervise inden for salg og service.

Hvad laver en mystery shopper helt præcis?

Når du hyrer et eksternt firma til mystery shopping, så sender de en mystery shopper ud til din forretning for at agere kunde. Ja, faktisk er mystery stopperen ligesom alle andre kunder, bortset fra at de har bestemte spørgsmål de skal stille personalet i den pågældende forretning. Meningen er at personalet ikke skal genkende en mystery shopper blandt de andre kunder, så de agerer så naturligt som muligt. Ved mystery shopping kan der stilles bestemte spørgsmål omkring et givent produkt.

Ofte lægges der mærke til om man bliver budt velkommen og tilbudt hjælp. Hvis virksomheden har et mål om mersalg i en given periode, kan det også være det at mystery shopperen lægger vægt på. Efterfølgende bliver der givet en vurdering af oplevelsen ved besøget og der kommer en tilbagemelding på, hvad der bør forbedres og hvad der blev gjort godt. Virksomheden får data de kan arbejde udfra, så de ved hvad personalet kræver mere træning i. Mystery shopping kan foregå på samme måde via telefon til bestemte virksomheder.

Ønsker du at benytte dig af mystery shopping?

Hvis du overvejer om mystery shopping er noget din virksomhed og medarbejdere kunne gavne af, så kan du kontakte en virksomhed som servicemind og høre nærmere om hvad de kan tilbyde netop din virksomhed.

Indlæg oprettet 27

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.